Kent u de uitdrukking "met samengeknepen billen…"? Nou die was voor de organisatie van de grote bromfietsshow in Schoonhoven wel van toepassing. Want, nooit eerder was het zo spannend om af te wachten wat het weer ging brengen op Koningsdag. De meteorologen voorspelde eerder in de week 80% kans op regen. Naarmate de dag naderde werden de voorspellingen iets positiever, maar tot de avond van 26 april gingen we er eigenlijk vanuit dat het zou gaan regenen….
Toen ik 's morgens mijn ogen opende was de verbazing dan ook best groot toen ik een stralende zon in de ogen keek. Ik hoor u denken "dan had je eerder op moeten staan…" Oké, die geef ik u kado.
De voorbereidingen waren allemaal al getroffen dus ik hoefde alleen even de bus in te laden waarna ik omstreeks half twaalf richting Schoonhoven vertrok. Daar aangekomen bleken de eerste deelnemers al aanwezig te zijn. Sterker nog, ze stonden er al om 10.00uur… Er werd gelijk medegedeeld dat er ook al een groep weg was gegaan. Tja, dat is natuurlijk een lastig verhaal. De show duurt officieel van één tot vier uur 's middags. Dat is alle jaren al zo en heeft te maken met andere activiteiten welke 's morgen worden georganiseerd. We zijn blij dat iedereen enthousiast is, maar helaas daar kunnen we niks aan veranderen. Gelukkig waren er voldoende activiteiten in het mooie zilverstadje waardoor eenieder zich toch prima had vermaakt.
Nadat we snel de inschrijfstand in orde hadden gemaakt kon het inschrijven beginnen. Het was inmiddels ook al een stuk drukker geworden en het duurde dan ook niet lang voordat er een kleine rij bij de inschrijftafel stond. Want tja, iedereen wilde natuurlijk kans maken op die felbegeerde prijzen.
De prijs van de bromfietsshow heeft in bijna 10 jaar dezelfde status gekregen als wat een Oscar is voor de filmindustrie. Iedereen hoopt genomineerd te worden en als je wint kun je verzekerd zijn van een bepaalde status en aanzien. We zijn zelfs al tegengekomen dat een brommer werd verkocht op een bekende veilingsite met de opmerking "3e plaats Grote Bromfietsshow Schoonhoven". Daarbij durven we ook te zeggen dat dit zeker van invloed was op de waarde van de bromfiets.
Dit jaar kregen alle inschrijvers sowieso een leuk aandenken in de vorm van een speciaal voor dit evenement gemaakt erelint uitgevoerd in onze nationale driekleur. Deze lintjes werden beschikbaar gesteld door onze hoofdsponsor van vandaag, Vetera Verzekeringen uit Hardenberg. Ze zijn specialist op het gebied van oldtimer verzekeringen.
Daarnaast was ook het Vetera vaantje gratis af te halen. Wist u trouwens dat u met dit vaantje mee kunt doen aan een bijzondere prijsvraag op de website van Vetera. Zie hiervoor deze website: http://www.vetera-oldtimerverzekeringen.nl/fotoactie/
Enfin, ondertussen liep het Doelenplein lekker vol en binnen een klein uurtje stonden er overal waar je kijken kon oldtimer bromfietsen. Dit jaar viel het op dat er veel passanten waren. Mensen die aankwamen, rondkeken en weer gingen. Deze mensen schreven zich niet in. op zich wel heel erg jammer want we hebben meerdere kans hebbers voor één van de prijzen zien komen en gaan, helaas….
Onze vaste spreekstal meester Hans van Eck was in middels ook gearriveerd. Speciaal voor ons helemaal vanuit Veghel hierheen gereden om de microfoon te bemannen. Het blijft speciaal om te horen hoe Hans dat als geen ander kan. Wij waren dan ook zeer vereerd dat hij dit wilde doen!
Ondertussen was de vakjury ook begonnen met de beoordeling van de inschrijvers. Het waren er dit jaar 99. Met een totaal van 18 te verdelen prijzen was de kan van winnen dus 1 op 5,5 of te wel 18%. Wegens het op de loer liggende gevaar van omkoping blijven de leden van de jury ook dit jaar weer geheim en worden ze niet met naam en toenaam in dit verslag genoemd. De oplettende kijker zal op de foto's wellicht enkele leden kunnen ontdekken…
De diversiteit van de geshowde brommers was ook dit jaar weer opvallend. Van Amstel tot Zündapp en van 100% origineel tot 200% gerestaureerd. Voor ieder wat wils en altijd een lust voor het oog. Het blijft fantastisch om te ervaren hoe een ieder de hobby beleefd en uitvoert. Een ding staat daarbij vaak voorop en dat is plezier hebben. En of je nu plezier hebt in het sleutelen of het restaureren of alleen in het berijden, dat doet er allemaal niet toe.
Enkele merken die vandaag de revue passeerden zijn: RAP, Batavus, Sparta, Kreidler, DKW, NSU, Puch, Magneet, Mobylette, DMF, locomotief, Yamaha, Express, Malanca, Typhoon, BMI, Solex en nog vele anderen.
Heel bijzonder was toch wel de BMI uit 1934.
Wikipedia meld hierover het volgende: BMI was vlak voor de Tweede Wereldoorlog een Nederlands merk van clip-on motoren.
BMI stond voor: Bilthovense Metaal Industrie (1934-1937).
Het was een kleine Nederlandse fabriek van ingenieur Herman Beyerman, die fietsen met een 78 cc clip-on motortjes fabriceerde. Beyerman werkte als ingenieur bij Stork en kreeg daar toestemming om dit motortje te ontwikkelen. Toen het prototype klaar was zag zijn werkgever er echter geen brood in, waarna Beyerman ontslag nam en de productie zelf ter hand nam. In zijn ontslagcontract stond echter wel dat hij Stork voor elk verkocht blokje fl. 2,= schuldig was. In 1934 richtte Beyerman de Bilthovense Metaal Industrie op, in een voormalige koekfabriek aan de Rembrandtlaan.
De constructiekosten van het blokje moesten binnen de perken blijven. Daarom bestonden carter, cilinder en cilinderkop uit één stuk gietijzer. Het was een kop/zijklepmotor, waarvan de inlaatklep als snuffelklep was uitgevoerd. Boring en slag bedroegen 45 x 50 mm, waardoor de cilinderinhoud op 80 cc kwam. Het blokje kon ca. 2.000 toeren draaien. Er was een total loss smeersysteem toegepast: elke 10 kilometer moest de bestuurder de oliepomp uittrekken om wat olie in het blokje te spuiten. De blokjes werden los verkocht via rijwielhandelaren. Op een fiets gemonteerd was een topsnelheid van ca. 40 km/h haalbaar, terwijl het verbruik slechts 1 : 70 bedroeg. Al snel bleek dat het blokje niet alleen als hulpmotor voor fietsen te gebruiken was: het werd toegepast als aandrijving voor invalidenvoertuigjes, voor werkkarretjes bij de Nederlandse Spoorwegen en als buitenboordmotor. Een scharensliep ontdekte dat het vliegwiel geschikt was voor de aandrijving van een slijpsteen die op de bovenste stang van het fietsframe bevestigd was. Het blokje woog 12 kg en werd verkocht voor fl 95,=. Wie niet zelf wilde sleutelen kon door fl 60,= méér te betalen een complete gemotoriseerde fiets bestellen. Dan bouwde BMI het blokje in een Burgers-ENR fietsframe of een frame van de firma Sengers, die ook aan de Rembrandtlaan in Bilthoven gevestigd was. De verkoopslogan van BMI was Bouw zelf een Motor In.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/BMI_(motorfiets)
Echt uniek, en eerlijk is eerlijk dit soort oldtimers vind je alleen tijdens de bromfietsshow in Schoonhoven en tijdens het NVT in Woerden.
Omstreeks drie uur werden de prijswinnaars bekend gemaakt, hierbij een overzicht van de gelukkige:
- Zündapp - A. Olree (nr.53
- Magneet - R. Duyvestein (nr.88)
- BMI - H Stonds (nr. 83)
- Typhoon - A. van Zijdveld (nr. 14)
- Solex PMI - F. Hakkesteegt (nr. 58)
- Kreidler - M. graafland (nr. 68)
- Locomotief - L. Harrewijn (nr. 18)
- Zündapp - L. Lagerwaard (nr. 41)
- Malanca - F. Zwijnenburg (nr. 73.)
- Puch - G. van der Hoorn (nr. 3)
- Yamaha - F. Groeneveld (nr. 48)
- DMF - Jan Bosveld (nr. 1)
- Mobylette - M. Rietdijk (nr. 23)
- Express - P. v/d Berg (nr. 59)
- Sparta - D. van Loenhout (nr. 13)
- Gazelle - J. Vos (nr. 50)
- Zündapp - E. Olree (nr. 50)
- NSU - L. van Kats (nr. 85)
Wij feliciteren bovenstaande personen van harte met hun behaalde prijs.
Na de prijsuitreiking vetrokken een hoop deelnemers weer huiswaarts. Wij bleven nog even napraten over hoezeer we het wel niet getroffen hadden met het weer en hoe een geslaagde dag het weer was.
Langs deze weg willen we iedereen weer bedanken voor zijn of haar deelname en de genomen moeite om naar Schoonhoven te komen. (vaak zelfs rijdend op de bromfiets).
Met elkaar maken we het tot één van de leukste en gezelligste oldtimer evenementen van Nederland en daar mogen we trots op zijn.
Wij hopen jullie volgend jaar weer te mogen begroeten in het mooie pittoreske Schoonhoven.
Speciale dank gaat uit naar onze sponsors zonder wie het evenement in deze vorm niet mogelijk is. De sponsors zijn: JvG handen en Techniek uit Groot-Ammers, Cooiman Fietsplus uit Lopik, Wim den Haak tweewielerservice uit Schoonhoven, Bromfiets het oudste bromfietsblad ter wereld, Stucadoorsbedrijf Van Gessel, is je tank rot? Ga naar Ad bot!, Oudebrommers.nl en Vetera Verzekeringen.
Tevens willen wij de Vereniging Oranje Boven en de gemeente Schoonhoven bedanken en "last but not least" onze spreekstalmeester Hans van Eck.
Tot volgend jaar!
André de Kruijf & Clemens Jansen
Voor meer foto's zie ook de site van het JLO museum
Iedereen bedankt en tot volgend jaar!