Heeft u dat ook wel eens, dat u jezelf afvraagt hoe snel de tijd eigenlijk gaat? Vandaag heb ik dat weer, ik kan me de Kroningsdag van vorig jaar nog zo goed herinneren, het was toen prachtig weer en iedereen had plezier en vermaakte zich opperbest. Schoonhoven stond toen bol van de activiteiten met als hoogtepunt natuurlijk, "de Grote Bromfietsshow"
Dit jaar was het ook weer super gezellig en we kijken dan ook terug op weer een hele geslaagde dag.
Alle voorbereidingen die er in zijn gestoken, door voornamelijk Clemens Jansen, wierpen zijn vruchten af en mede door toedoen van het fantastisch lekkere weer was het weer een succes.
Zelf was ik er om kwart over twaalf en toen stonden de eerste liefhebbers al gretig te wachten op al dat moois wat zou komen gaan. En het wachten werd ook beloond want tjonge jonge wat was er weer een hoop moois te bewonderen.
Dit evenement is echt onderscheidend ten opzichte van andere evenementen en tourtochten. Ten eerste gaat het hier alleen om te zien, en gezien te worden. Dit kenmerkt zich dan ook in een enorme diversiteit van merken en uitvoeringen. En ook dit jaar was hierop geen uitzondering.
Liefhebbers uit het gehele land en daarbuiten zijn weer naar Schoonhoven gekomen om hun brommer te laten zien aan iedereen die dat wil. Onder de meegenomen bromfietsen waren naast de bijna gebruikelijke: Zündapps, Kreidlers, Puch's, Batavussen en Sparta's ook merken die minder bekend zijn bij het grote publiek. Wat te denken van merken zoals: Fantic, Malanca, Garelli, DMF, Magneet, Victoria, Testi en Tunturi? Dit is slechts een kleine opsomming van merken welke vandaag passeerden.
Wat dus ooit in 2006 begon als een kleine bijeenkomst van een stel liefhebbers op toen nog Koninginnendag is dus uitgegroeid tot een evenement van formaat met internationale allure.
Vandaag was er overigens wel een heel bijzonder model te bewonderen. Er was namelijk een "ploffiets" uit 1932 aanwezig. De ploffiets was eigenlijk de voorloper van de bromfiets. Want die was er toen nog niet.
De ploffiets bestaat uit een Phoenix rijwiel waarop een 60cc JLO motorblok is gemonteerd. Het verhaal achter dit bijzondere rijwiel is eveneens heel bijzonder. Het rijwiel is namelijk op verzoek van een porselein verkoper uit Manchester (Engeland) gemaakt. De verkoper zag de markt in Engeland teruglopen en wilde dus over de zee zijn porselein gaan verkopen. Hiervoor liet hij bij een smid dit rijwiel maken, het rijwiel werd meegenomen naar Nederland en de verkoper reed er mee naar zijn klanten als hij in Nederland was. Als hij terug ging naar Engeland werd het rijwiel gestald bij een bevriende relatie in Amsterdam.
Toen in 1940 de oorlog uitbrak durfde hij er echter niet mee terug naar Engeland te reizen. Daarom werd het voertuig achter een schot op zolder verstopt, bij de relatie in Amsterdam. Ze hadden afgesproken dat hij na de oorlog opgehaald zou worden, echter duurde de oorlog langer dan verwacht en na de oorlog is de ploffiets nooit meer opgehaald en eigenlijk vergeten….
Totdat kort geleden het pand rigoureus werd gerestaureerd en de ploffiets weer tevoorschijn kwam en te koop werd aangeboden. Hij is nu in het bezit van een liefhebber uit Haarlem en het motorblok is vakkundig en professioneel gerestaureerd door het JLO museum. Het resultaat hiervan was voor iedereen hoorbaar vandaag.
Ten tijde van de prijsuitreiking waren er ruim 100 inschrijvingen, maar een waarnemer heeft gedurende de middag minimaal 285 bromfietsen geteld. Niet iedereen heeft zich dus ingeschreven.
Dit jaar gingen de prijzen naar:
2. Batavus Whippet van Kor de Vries
3. Puch Kikkerbek van Melvin van Gessel
4. Zündapp van Johan Lekkerkerker
5. Zündapp van Jarno Huisman
6. Sparta FP50 Transport van Kees Dorrestijn
7. Zündapp van Bart Goedhart
8. Gazelle van Marianne van Geelen
9. Berini M21 van Ad Bot
10. Tomos van C. Drullman
11. DMF van Cor van de Hoorn
12. Sparta van Fred van de Kleyn
13. Solex Peperbus van Frans Hakkesteeg
14. Zündapp van Eveline de Kuiper
15. VAP Monneret van dhr. Koopman
16. Victoria van Johan Rozendaal
17. Batavus Comforte van Gerard van de Hoorn
18. Batavus van A Steketee
De eerste prijs was dit jaar voor Nadine Kats uit Numansdorp met de Berini Uniek. Deze brommer is uit 1965 en is eigenlijk een vereenvoudigd model van de Berini Jeunesse, bedoeld om o.a. de concurrentie met Puch aan te gaan. De kleurstelling van deze uniek is een vrij interpretatie en staat de bromfiets erg goed. De vader van Nadine (Johans Kats) heeft de bromfiets eigenhandig gerestaureerd. De nodige kennis hiervoor was ruimschoots aanwezig omdat Johan een van de oprichters van de onlangs opgerichte Beriniclub is. Door de afronding van de restauratie van deze Uniek kan dochter Nadine in het vervolg ook meedoen met de tourritten van de Beriniclub. De eerste is overigens gepland op 12 juli 2014. Zie voor meer informatie beriniclub.nl
Er zijn natuurlijk nog veel meer mooie modellen voorbij gekomen, veel te veel om hier allemaal op te noemen. We kunnen in ieder geval weer terugkijken op een zeer geslaagde dag!
Daarbij een speciaal woord van dank voor Hans van Eck, Hans is degene die de hele middag aan elkaar praat en hiervoor speciaal uit Veghel naar Schoonhoven komt. Bedankt Hans! en natuurlijk willen we ook alle andere personen bedanken die hebben bijgedragen aan het laten slagen van deze middag.
Daarbij willen we natuurlijk nog even expliciet onze sponsoren bedanken, want zonder hun is dit niet mogelijk. Dit zijn:
- Autobedrijf Ford Schakel Schoonhoven,
- Cooiman fietsplus Lopik, voor de beste fiets met trap ondersteuning,
- Van Gessel Stucadoors Schoonhoven, voor al het stucwerk in en om het huis,
- Wim den Haak de tweewielerservice van Schoonhoven voor alle reparaties of onderhoud,
- Ad Bot voor een reparatie aan uw bromfiets tank,
- Blad bromfiets , het oudste bromfiets blad ter wereld,
- Vereniging Oranje Boven,
- Oudebrommers.nl, en het JLO museum
Voor meer foto's zie ook de site van het JLO museum
Iedereen bedankt en tot volgend jaar!